Óvodás gyermekrajzok vizsgálata a három narratív rajz képalkotó feladatsorral
Main Article Content
Absztrakt
Kutatásunk célja 3–6 évesek vizuális alkotóképességének leírása és a vizuálisképesség-rendszerképalkotásban szerepet játszó elemeinekösszevetése a korosztályról szóló ko-rábbiszakirodalommal. A kutatás része az EurópaiVizuális Műveltség Hálózat (European Network for Visual Literacy, ENViL)kutatássorozatának, amely2012–2013-ban az Eu-rópai Unió támogatásával kidolgozta a Közös Európai Vizuális Képesség Keretrendszert (Common European Framework of Reference for Visual Literacy, vö. Wagner & Schönau, 2016, magyar összefoglaló: Kárpáti & Pataky, 2016).A keretrendszer sajátossága, hogy a vizuális részképességeket kapcsolatba hozza a mindennapi élethelyzetekkel, és nem teszt-helyzetekben, hanem autentikus módon, használat közben vizsgálja. Tanulmányunk má-sodik szerzője narratív feladatsort készített, amely három, a képi nyelv használatát igénylő helyzetben ad módot a gyermekrajzok vizsgálatára hagyományos és digitális képalkotó környezetben. A feladatsort 3–10 éves korig próbáltuk ki, ez a tanulmány az óvodások vizuális nyelvének jellemzőit mutatja be hagyományos rajzeszközökkel készült alkotások elemzésével.