A tanulói jóllét, vagyis az adaptivitás fokozása a meglepetés, nyitottság, érdeklődés és kíváncsiság dinamikus rendszerében
Main Article Content
Absztrakt
A tanulói jóllét, vagyis az adaptivitás fokozása a meglepetés, nyitottság, érdeklődés és kíváncsiság dinamikus rendszerében
A legfrissebb kognitív, pozitív pszichológiai és interperszonális idegtudományi kutatások értelmezésében a kíváncsiság, a kreativitással és kollaboratív tanulással együtt elősegíti az egyén integrált állapotát, amely katalizátora az interperszonális és intraperszonális növekedésnek, motivációnak és jóllétnek.
A tanulmány célkitűzése, hogy bemutassa és részletezze az integrációs folyam, mint jóllét terének komponenseit. Arra is keresi a választ, hogy a meglepetés, nyitottság, érdeklődés és kíváncsiság milyen relációban állnak egymással, milyen értelmezések húzódnak meg a fogalmak mögött és dinamikus rendszerük milyen és mekkora jelentőséggel bír az egyén integrációjában.
A tanulmány tárgyalja Hidi & Renninger Érdeklődés Fejlődésének Négy-Fázisú, illetve az Önszabályozás Érdeklődés-Motivációs modelljeit. Kitér a kíváncsiság tipológiájára, úgy, mint perceptuális, episztemikus, specifikus és diverzív kíváncsiságra. A kíváncsiság értelemzési keretében igyekszik áttekinteni a kíváncsiság és Proximális Tanulási Terület kapcsolódási pontjait, az információs rés fogalmát, valamint az I- és D-típusú kíváncsiságnak osztályozását és dinamikáját.
A gyakorlati tanulásszervezés területén az önszabályozási stratégiákat illetően tárgyalja Ryan and Deci Organizmikus Integrációs Elmélet modelljét. Mindemellett pedig hathatós eszköztárat kínál a kíváncsiság felkeltésére és fenntartására.
Letöltések
Article Details
Hivatkozások
Irodalom:
Antonetti, J. V. & Garver, J. R. (2015). 17,000 classroom visits can’t be wrong: strategies that engage students, promote active learning, and boost achievement. Alexandria, VA: ASCD.
Berger, W. (2018). The book of beautiful questions. The powerful questions that will help you decide, create, connect, and lead. New York, USA: Bloomsbury Publishing.
Berlyne, D. E. (1954). The theory of human curiosity. British Journal of Psychology, 45:3, 180-191. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1954.tb01243.x
Berlyne, D. E. (1966). Curiosity and exploration. Science, Vol.153., No.3731 (Jul.1, 1966) 25-33. https://doi.org/10.1126/science.153.3731.25
Berlyne, D. E. (1978). Curiosity and learning. Motivation and Emotion, 2 (2), 97-175.
Bjork, E. L. & Bjork, R. A. (2011). Making things hard on yourself, but in a good way: Creating desirable difficulties to enhance learning. In M. A. Gernsbacher, R. W. Pew, L. M. Hough, & J. R. Pomerantz (Eds.), Psychology and the real world: Essays illustrating fundamental contributions to society (pp. 56–64). Worth Publishers.
Blasco-Belled, A. , Alsinet, C., Torrelles-Nadal, C. & Ros-Morente, A. (2018). The study of character strengths and life satisfaction: A comparison between affective component and cognitive component traits. Anuario de Psicologia, 48, 75-80. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2018.10.001
Csikszentmihályi, M. (20029. Flow. The classic work on how to achieve happiness. London, UK: Rider.
Damasio, A. R. (2018). The strange order of things: life, feeling and the making of culture. New York, USA: Pantheon Books.
Dehaene, S. (2020). How we learn. Why brains learn better than any machine … for now. New York, USA: Viking Press.
Dweck, C. S. (2017). Mindset. Changing the way you think to fulfil your potential. London, UK: Robinson.
Fisher, A.V., Godwin, K. E., & Seltman, H. (2014). Visual environment, attention allocation and learning in young children. When too much of a good thing may be bad. Psychological Science 2014, Vol. 25(7) 1362-1370. DOI: 10.1177/0956797614533801
Fredrickson, B. L. (2004). The broaden-and-build theory. The Royal Society, 359, 1367-1377. https://doi.org/10.1098%2Frstb.2004.1512
Fredrickson, B. L. (2013). Love 2.0. How our supreme emotion affects everything we think, do, feel and become. New York, USA: Hudson Street Press.
Halász G. (2013). Az oktatáskutatás globális trendjei. Neveléstudomány: Oktatáskutatás Innováció, 1. 1. 64-90.
Halász G. (2022). Oktatás és globalizálódás. Educatio 31 (4), pp. 571-586. DOI: 10.1556/2063.31.2022.4.4
Hidi, S. & Renninger, K. A. (2006). The Four-Phase Model of Interest Development. Educational Psychologist, 41 (2), 111-127. http://dx.doi.org/10.1207/s15326985ep4102_4
Kidd, C. & Hayden, B. Y. (2015). The psychology and neuroscience of curiosity. Neuron 2015 Nov.4; (3): 449-460. https://doi.org/10.1016%2Fj.neuron.2015.09.010
Kosslyn, S. M. (2021). Active learning online. Five principles that make online courses come alive. Boston, USA: Aliena Learning.
Leslie, I. (2014). Curious. The desire to know and why your future depends on it. New York, USA: Basic Books.
Litman, J. A. & Jimerson, T. L. (2004). The measurement of curiosity as a Feeling of Deprivation. Journal of Personality Assessment, 82 (2), 147-157. http://dx.doi.org/10.1207/s15327752jpa8202_3
Litman, J. A. (2005). Curiosity and the pleasures of learning: wanting and liking new information. Cognition and Emotion 2005, 19 (6), 793-814. http://dx.doi.org/10.1080/02699930541000101
Litman, J. A. (2019). Curiosity: Nature, dimensionality, and determinants. In K. A. Renninger & S. E. Hidi (Eds.) The Cambridge Handbook of Motivation and Learning. (pp.418-442). New York, USA: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316823279.019
Loewenstein, G. (1994). The psychology of curiosity: A review and reinterpretation. Psychological bulletin 116 (1) 75-98. http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.116.1.75
Luna, B. (2009). Developmental changes in cognitive control through adolescence. Advances in Child Development and Behavior. Volume 37. 233-278. http://dx.doi.org/10.1016/S0065-2407(09)03706-9
Luna, T. & Renninger, L. (2015). Surprise: embrace the unpredictable and engineer the unexpected. New York, USA: Perigee Trade.
Mercer, S. & Dörnyei, Z. (2020). Engaging language learners in contemprorary classrooms. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Metcalfe, J. , Schwartz, B. L. & Bloom, P. A. (2017). The tip-of-the-tongue state and curiosity. Cognitive Research: Principles and Implications (2017) 2:31 DOI 10.1186/s41235-017-0065-4
Metcalfe, J. , Schwartz, B. L. & Teal, S. E. (2020). Epistemic curiosity and the region of proximal learning. Current Opinion in Behaviorial Sciences 35: 40-47. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2020.06.007
Murayama, K. (2019). Neuroscientific and psychological approaches to incentives. In K. A. Renninger & S. E. Hidi (Eds.) The Cambridge handbook of motivation and learning. (pp.141-162). New York, USA: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316823279.008
Nagy, H. (2019). Pozitív pszichológia. Az elmélettől a gyakorlatig. Magyar Pszichológiai Szemle, 74. 3/2. 289 -299.
Nakamura, S., Reinders, H. & Darasawang P. (2022). A classroom-based study on the antecedents of epistemic curiosity in L2 learning. Journal of Psycholiguistic Research (2022) 51:293-308. http://dx.doi.org/10.1007/s10936-022-09839-x
Niemeiec, R. M. & McGrath, R. E. (2019). The power of character strengths. Appreciate and ignite your positive personality. USA: VIA Institute on Character.
OECD (2019). „PISA 2018 Global Competence Framework”, in PISA 2018 Assessment and Analytical Framework, OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/043fc3b0-en
OECD (2019). „PISA 2021 Creative Thinking Framework Third Draft”, Paris: OECD
Peterson, C. & Seligman, M. (2004). Curiosity (Interest, Novelty-Seeking, Openness to Experience) In C. Peterson & M. Seligman (Eds), Character strengths and virtues: A handbook and classification (pp.125-143). Oxford, UK; New York, USA: Oxford University Press.
Peterson, E. G. (2020). Supporting curiosity in schools and classrooms. Current Opinion in Behavioral Sciences 2020, 35: 7-15. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2020.05.006
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2000). Self- Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. Vol. 55. No. 1. 68-78. DOI: 10.1037110003-066X.55.1.68
Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017). Motivation and human development in families, schools and societies. In R. M. Ryan & E. L. Deci, Self-Determination Theory. Basic psychological needs in motivation, development and wellness. (pp. 319-423). New York, USA: The Guilford Press.
Sansone, C. & Thoman, D. B. (2005). Interest as a missing motivator in self-regulation. European Psychologist, 10 (3), 175-186. https://psycnet.apa.org/doi/10.1027/1016-9040.10.3.175
Sansone, C., Geerling, D. M., Thoman, D. B. & Smith, J. L. (2019). Self-regulation of motivation. In K. A. Renninger & S. Hidi (Eds.), The Cambridge handbook of motivation and learning. (pp.87-110). Cambridge, UK: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316823279.006
Shin, D. D., Lee, H. J. , Lee, G. & Kim, S. (2019). The role of curiosity and interest in learning and motivation. In K. A. Renninger & S. E. Hidi (Eds.) The Cambridge Handbook of Motivation and Learning. (pp.443-464). New York, USA: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781316823279.020
Siegel, D. J. (2010). Mindsight. The new science of personal transformation. New York, USA: Bantam Books.
Siegel, D. J. (2012). The developing mind. How relationships and the brain interact to shape who we are. Second edition. New York, USA, London, UK: The Guildford Press.
Siegel, D. J. (2022). IntraConnected. MWe (Me+We) as the integration of self, identity and belonging. New York, USA: W. W. Norton & Company, Inc.
Siegel, D. J. & Bryson, T. P. (2018). The Yes brain: how to cultivate courage, curiosity and resilience in your child. New York, USA: Bantam Books.
Stumm, S. , Hell, B. & Chamorro- Premuzic, T. (2011). The hungry mind: intellectual curiosity is the third pillar of academic performance. Perspectives on Psychological Science 6 (6) 574-588. http://dx.doi.org/10.1177/1745691611421204
Suzuki, W. (2015). Healthy brain, happy life: A personal programme to activate your brain and do everything better. New York, USA: Harper Collins Publishers.
Suzuki, W. (2021). Good anxiety. Harnessing the power of the most misunderstood emotion. New York, USA: Atria Books.
Williams, M., Mercer, S. & Ryan, S. (2015). Exploring psychology in language learning nad teaching. Oxford, UK: Oxford University Press.