TEAM - Tudatos Együttműködés A Megoldás

Main Article Content

Dobák Dóra
Hegedűs Roland

Absztrakt

Napjainkban egyre elterjedtebb a sajátos nevelési igényű gyermekek integrálása az óvodába, ami kihívást jelent az óvodapedagógusok számára. Az integráltan nevelkedő sajátos nevelési igényű gyermekek ellátása teammunkával lehet a legjobb, ezért kutatásunkban kérdőíves módszerrel vizsgáljuk, hogy az óvodapedagógusok mennyire felkészültek a sajátos nevelési igényű gyermekekre, hogyan valósítják meg az ellátásukat, valamint milyen a gyógypedagógusokkal való közös munka. Kutatásunkban 422 fő óvodapedagógus és 82 fő gyógypedagógus vett részt. Az adatokat SPSS statisztikai programmal elemeztük, amiben kereszttábla és ANOVA elemzéseket használtunk. Eredményeink szerint az óvodapedagógusok sokkal pozitívan értékelik az integráció megvalósulását, mint a gyógypedagógusok, de a minél jobb együttműködéshez több szakemberre és több időre lenne szükség.

Letöltések

Letölthető adat még nem áll rendelkezésre.

Article Details

Hogyan kell idézni
Dobák, D., & Hegedűs, R. (2024). TEAM - Tudatos Együttműködés A Megoldás. Magyar Pedagógia, 124(1), 27–48. https://doi.org/10.14232/mped.2024.1.27
Rovat
Tanulmányok

Hivatkozások

évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

Adonyiné Gábori, M. (2006). A sajátos nevelési igényű gyermek integrált/inkluzív nevelése. In I. Bárdossy, R. K. Forray, & K. Kéri (Eds.), Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez (pp. 213-235). PTE BTK Neveléstudományi Intézet.

A Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve (2020). Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/kerettanterv/A_Sajatos_nevelesi_igenyu_gyermekek_ovodai_nevelesenek_iranyelve.docx

Bendová, P., Čecháčková, M., & Šádková, L. (2014). Inclusive education of pre-school children with special educational needs in kindergartens. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 112, 1014-1021. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1263

Békési, K., & Kasza, G. (2008). Integráció az óvodákban az interjúk alapján. In M. Kőpatakiné Mészáros (Ed.), A küszöbön. Sajátos nevelési igényű gyerekek az óvodákban (pp. 57-106). Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány.

Burján, B., Barthel, B. (2021). Értelmileg akadályozott gyermekeket nevelő-oktató gyógypedagógusok tapasztalatai a szülőkkel való kapcsolattartásról. Gyógypedagógiai Szemle, 49(2-3), 156-178. https://doi.org/10.52092/gyosze.2021.2-3.5

Currie, J. (2001). Early childhood education programs. Journal of Economic Perspectives, 15(2), 213-238.

Czibere, Cs. (Ed.) (2006). Ajánlások sajátos nevelési igényű gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. Bevezetés az óvodai nevelés kompetenciaterület ajánlásaihoz. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.

Csányi, Y. (2000). A speciális nevelési szükségletű gyermekek és fiatalok integrált nevelése-oktatása. In S. Illyés (Ed.), Gyógypedagógiai alapismeretek (pp. 377-408). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.

Csányi, Y. (2001). Különtámogatás: szegregáltan vagy integráltan. Educatio, 10(2), 232-243.

Dan, A. (2019). The inclusion of children with special needs in early childhood: challenges and dilemmas of kindergarten teachers. Creative Education, 10(5), 986-1001. https://doi.org/10.4236/ce.2019.105075

Danis, I., Farkas, M., & Oates, J. (2011). Fejlődés a koragyermekkorban: Hogyan is gondolkod(j)unk róla?. In I. Danis, M. Farkas, M. Herczog, L. Szilvássy, I. Balázs (Eds.), A koragyermekkori fejlődés természete – fejlődési lépések és kihívások (pp. 24-66). Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet.

Domiterné Weidl, A. (2015). Inklúzió az óvodában. In T. Kovácsné Tóth (Ed.), Sajátos nevelési igények - méltányos pedagógia (pp. 47-77). Savaria University Press.

Egyed, K. (2011). Az evolúció ajándéka: az agyi plaszticitás és a rugalmas fejlődés. In I. Danis, M. Farkas, M. Herczog, L. Szilvási & I. Balázs (Eds.): A génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei (pp. 166-204). Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet.

Eldar, R., Marincek, C., & Kullmann, L. (2008). Need for rehabilitation teamwork training in Europe. Croatian Medical Journal, 49(3), 352-357. https://doi.org/10.3325%2Fcmj.2008.3.352

Heckman, J. J. (2000). Policies to foster human capital. Research in Economics, 54(1), 3-56. https://doi.org/10.1006/reec.1999.0225

Hegedűs, R. (2019). Hátrányos helyzetű gyermekek óvodai nevelése és gyógypedagógiai ellátása. In A. Varga, H. Andl & Zs. Molnár-Kovács (Eds.), Új kutatások a neveléstudományokban 2019. Neveléstudomány: Horizontok és dialógusok. (pp. 221-332). MTA Pedagógiai Bizottság, PTK BTK Neveléstudományi Intézet.

Hegedűs, R. (2023). Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók számának területi és statisztikai elemzése. Educatio, 32(2), 228-246. https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.2.4

Herczog, M. (2008). A kora gyermekkori fejlődés elősegítése. In K. Fazekas, J. Köllő & J. Varga (Eds.), Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért (pp. 33-52). ECOSTAT.

King, H. B., Battles, J., Baker, D. P., Alonso, A., Salas, E., Webster, J., Toomey, L., & Salisbury, M. (2008). TeamSTEPPS™: Team strategies and tools to enhance performance and patient safety. In: K. Henriksen, J. B. Battles, M. A. Keyes & M. L. Grady (Eds.), Advances in patient safety: New directions and alternative approaches. Volume 3: Performance and tools. Agency for Healthcare Research and Quality. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK43686/

Kókayné Lányi, M. (2007). Könyv az integrációról. Sajátos nevelési igényű gyerekek együttnevelése a Gyermekek Házában. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.

Kullmann, L. (2015). A teammunkára felkészítés lehetőségei a gyógypedagógus képzésben. Gyógypedagógiai Szemle, 43(3), 178-192.

Mesterházi, Zs. (2000): A gyógypedagógia mint tudomány. In S. Illyés (Ed.), Gyógypedagógiai alapismeretek (pp. 39-79). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.

Mező, K., Mező, F., Kelemen, L., & Szilágyi, B. (2015). Az együttnevelés elmélete és gyakorlata. In B. Szilágyi, F. Mező & K. Mező (Eds.), Az együttnevelés útjai (pp. 7-22). Debreceni Egyetemi Kiadó.

Milanovic, S., & Milanovic. Z. (2014). Work with kids with special needs. Activities, Physical Education and Sport, 4(1), 80-83.

Molnár, Gy. (2014). Az óvoda és iskola feladatai az értelmi képességek fejlesztése terén. In M. Kónyáné Tóth & Cs. Molnár (Eds.), Tartalmi és szerkeszti változások a köznevelésben. XVI. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia: Előadások, korreferátumok, fotók (pp. 179-190). Suliszerviz Oktatási és Szakértői Iroda, Suliszerviz Pedagógiai Intézet.

Nolan, K. E., & Doyle, L. E. (2006). Principles of cognitive network teamwork. https://www.wirelessinnovation.org/assets/Proceedings/2006/sdr06-3.6-1-nolan.pdf

Nolan, V. (1989). The innovator’s handbook: The skills of innovative management: Problem solving, communication and teamwork. Penguin Books.

Pankotai, F., Hegedűs, R. (2019). Óvodás korú, roma/cigány gyermekek integrációja három hátrányos helyzetű óvodában. In A. Vargáné Nagy (Ed.), Családi nevelés: Hátránykompenzációs kiadvány (pp. 54-67). Forstag Nonprofit Közhasznú Kft.

Papp, G. (2019). Az integrált nevelés és inkluzív iskola mai értelmezése. In Zs. Mesterházi & Á. Szekeres (Eds.), A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése (pp. 65-468). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Kar.

Shonkoff, J. P., & Phillips, D. A. (Eds.) (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. National Academy Press.

Stummer, M., Esztári, E., & Márkus, E. (2009). A kommunikáció és az együttműködés jelentősége a súlyosan-halmozottan sérült emberekkel foglalkozó segítők között. In Gy. Könczei (Ed.), A súlyos és halmozott fogyatékossággal élő emberek helyzete Magyarországon (pp. 67-75). ELTE Báczi Gusztáv Gyógypedagógia Kar.

Tamás, K. (2018). Inkluzív nevelés az óvodában?. Könyvműhely.

Tegzes Andrea (2018): A gyermeki agy fejlődése legújabb ismereteink tükrében, avagy hogyan lesz okos az óvodás?. Képzés és Gyakorlat. Training and Practice, 16(3), 59-66. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.7

Thompson, R. A., & Nelson, C. A. (2001): Developmental science and the media: Early brain development. American Psychologist, 56(1), 5-15. https://doi.org/10.1037/0003-066x.56.1.5

Tóth, L. (2015): Sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése. Segédanyag a pedagógus szakvizsgára készülők számára. Debreceni Egyetem Kiadó.

UNESCO (1994): Salamancai nyilatkozat és cselekvési tervezet. A sajátos nevelési igényű tanulók számára. Világkonferencia a sajátos nevelési igényű tanulók neveléséről: Elérhetőség és minőség. Spanyolország, Salamanca, 1994. június 7-10. https://www.rampa.eu/dokumentumok/nemzetkozi/salamancamagyar.pdf