https://magyarpedagogia.bibl.u-szeged.hu/index.php/magyarpedagogia/issue/feedMagyar Pedagógia2025-04-17T09:22:25+00:00Magyar Pedagógia Szerkesztőségmary@edpsy.u-szeged.huOpen Journal Systems<p style="font-family: Arial; font-size: 27px; font-weight: 500; color: #337ab7;" align="center">Magyar Pedagógia</p> <p style="text-align: center;">A Magyar Tudományos Akadémia Pedagógia Bizottságának Folyóirata</p> <p style="text-align: justify;"><br />A Magyar Pedagógia a neveléstudomány legrégebbi magyar nyelvű folyóirata. Alapvető feladata alapítása, 1892 óta változatlan, a nevelés tudományos igényű művelésének támogatása, új tudományos eredményeket bemutató szakcikkek közlése. Feladata továbbá a magyar tudományos szaknyelv fejlesztése, a tudományos kutatás és a publikálás normáinak alakítása, színvonalának biztosítása.</p>https://magyarpedagogia.bibl.u-szeged.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/664A MARSI-R kérdőív kipróbálása és az olvasási stratégiahasználat feltárása 5–8. évfolyamon2024-08-18T04:54:48+00:00Blanka Tarytaryblanka@gmail.comJózsef Balázs Fejesfejesj@edpsy.u-szeged.huTibor VíghVigh.Tibor@edpsy.u-szeged.huÁgnes Hódihodi.agnes@szte.huBeáta Szencziszenczibea@gmail.com<p>A magas szintű szövegértelmezés számos, egymással szorosan összefüggő tudáselem elsajátítását és gyakorlását feltételezi, amelyek egyikét az olvasási stratégiák jelentik. A magyar tanulók olvasásistratégia-használatáról és az azokat befolyásoló tényezőkről viszonylag keveset tudunk, ami minden bizonnyal összefügg a magyar tanulók stratégiahasználatának megismerésére alkalmazható megfelelő eszközök alacsony számával. Az említett hiányosságok mérséklése érdekében munkánk célja (1) a nemzetközi szakirodalomban széles körben alkalmazott <em>Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory</em> (MARSI, Mokhtari & Reichard, 2002) átdolgozott változatának, a <em>Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory – Revised</em> (MARSI-R, Mokhtari et al., 2018) kérdőívnek a kipróbálása felső tagozatos tanulók körében; (2) a tanulók stratégiahasználati jellemzőinek feltárása; valamint (3) az olvasási stratégiák és a rendelkezésre álló háttérváltozók közötti kapcsolatok elemzése. Keresztmetszeti kutatásunkban 5–8. évfolyamos tanulók vettek részt, összesen 926 fő. Kutatásunk eredményei alapján a MARSI-R kérdőív alkalmazható a magyar felső tagozatos tanulók körében, bár az 5. és 7. évfolyamosok esetében további fejlesztések szükségesek az egyes stratégiacsoportok strukturális validitásának javítása érdekében. A reliabilitásértékek a teljes mintán és az egyes évfolyamokat tekintve mindhárom stratégiacsoport kapcsán elfogadhatóak. A problémamegoldó stratégiák használatában nincs eltérés az évfolyamok között, néhány átfogó és támogató stratégiát viszont a 8. évfolyamosok használnak inkább. Az olvasási stratégiák és a háttérváltozók közötti kapcsolatok általában gyengék voltak. Kutatásunk illeszkedik ahhoz a mintázathoz, mely szerint a magyar tanulók körében az olvasási stratégiák mérésére adaptált, elsősorban angol nyelven kidolgozott kérdőívek faktorstruktúrája teljes mértékben nem reprodukálható.</p>2024-09-30T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Magyar Pedagógiahttps://magyarpedagogia.bibl.u-szeged.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/667A hangos olvasási fluencia képességének és összefüggéseinek vizsgálata második osztályos tanulók körében2024-10-14T09:24:54+00:00Steklács Jánossteklacs.janos@pte.huZsóka Sipos siposzsoka1@gmail.comNóra Huszár-SamuHuszar.Nora@ejf.huOrsolya Kiskis.orsolya0809@gmail.comSzilvia Vargat.vargaszilvia@gmail.comCsíkos Csaba Csíkoscsikoscs@edpsy.u-szeged.hu<p>Az olvasási fluencia képessége szoros összefüggésben áll a szövegértő olvasás eredményességével, ezáltal a tanulás sikerességére is hatást gyakorol (Fuchs et al. 2001, Kuhn et al. 2010). Tanulmányunk az olvasási fluencia kialakulása és fejlődése szempontjából egy igen fontos szakaszban, második osztályos korban vizsgálja a hangos olvasási fluencia képességét, jellemzőit és összefüggéseit. A kutatásban 21 iskola 33 osztályának 658 tanulója vett részt. A felmérésben szereplő 144 szóból álló mese olvasására fordított idő átlaga 221,25 másodperc volt, magas, 114,83 másodperces szórás mellett. A diákok percenként 47,38 szót olvastak átlagosan, az elsőre helyesen elolvasott szavak átlaga 45,19 szót percenként. Eredményeink a más nyelveken tapasztaltakhoz hasonlóan igazolták az összefüggést a három komponens, az olvasás ideje, pontossága és prozódiai jellemzői, illetve a szövegértés eredménye között. A hangos olvasási fluencia hazai vizsgálata lehetővé teszi az eredmények értelmezését és elhelyezését a nemzetközi tudományos diskurzusban, illetve megkönnyíti, hogy az ott igazoltak alapján hatékony fejlesztéseket adaptáljunk és alakítsunk ki a magyar olvasástanítási rendszerben is.</p>2024-09-30T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Magyar Pedagógiahttps://magyarpedagogia.bibl.u-szeged.hu/index.php/magyarpedagogia/article/view/668Artikulációs tempó és szünettartás spanyol nyelvkönyvek hanganyagában2024-10-03T03:57:50+00:00Dorottya Szabó-Kovácsszabokovacs.dorottya@gmail.com<p>Ebben a tanulmányban az artikulációs tempót, valamint a szünetek és hezitálások arányát a vizsgálom spanyol tankönyvek, az <em>Aula Internacional Plus 1</em>, a <em>Colores 1</em> és a <em>Nuevo Español en Marcha 1</em> hangmintáiban. Mint lehetséges változó, a fent említett prozódiai jelenségeket a tankönyvek első, középső és utolsó leckéiből származó felvételein hasonlítom össze. Emellett a kapott adatokat a korábbi tanulmányok során a spanyol anyanyelvűek mindennapi beszédére vonatkozóan mért értékekkel is összevetem. A kapott eredmények szerint csak a <em>Colores 1</em> mutat eltérő – méghozzá magasabb – átlagos artikulációs tempót, és csak az <em>Aula Internacional Plus 1</em> rendelkezik eltérő – alacsonyabb – átlagos szünetaránnyal a mindennapi beszélők beszédprodukciójához képest. A tankönyvi hangfájlok szintjét (vagyis az első, középső és utolsó leckét) tekintve a szünetek aránya nem mutat szignifikáns különbséget, az artikulációs tempó viszont igen – bár a <em>Colores</em>ben nő, míg a <em>Nuevo Español en Marchá</em>ban a leckék előre haladtával csökken.</p>2024-09-30T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Magyar Pedagógia