TEAM - Conscious Cooperation Is The Solution

Main Article Content

Dóra Dobák
Roland Hegedűs

Abstract

Nowadays, the integration of children with special educational needs into kindergarten is becoming more and more common, which poses a challenge for kindergarten teachers. The care of children with special educational needs, who are brought up in an integrated manner, can be best done through teamwork. Therefore, in our research, we use a questionnaire method to examine how well the kindergarten teachers are prepared for children with special educational needs, how they implement their care, and what the joint work with special education needs teachers is like. 422 kindergarten teachers and 82 special education needs teachers participated in our research. The data were analyzed with the SPSS statistical program, in which cross-tabulation and ANOVA were used. According to our results, kindergarten teachers evaluate the implementation of integration much more positively than special education needs teachers, but better cooperation would require more specialists and more time.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dobák, D., & Hegedűs, R. (2024). TEAM - Conscious Cooperation Is The Solution. Magyar Pedagógia, 124(1), 27–48. https://doi.org/10.14232/mped.2024.1.27
Section
Articles

References

évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről

Adonyiné Gábori, M. (2006). A sajátos nevelési igényű gyermek integrált/inkluzív nevelése. In I. Bárdossy, R. K. Forray, & K. Kéri (Eds.), Tananyagok a pedagógia szakos alapképzéshez (pp. 213-235). PTE BTK Neveléstudományi Intézet.

A Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve (2020). Oktatási Hivatal. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/kerettanterv/A_Sajatos_nevelesi_igenyu_gyermekek_ovodai_nevelesenek_iranyelve.docx

Bendová, P., Čecháčková, M., & Šádková, L. (2014). Inclusive education of pre-school children with special educational needs in kindergartens. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 112, 1014-1021. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1263

Békési, K., & Kasza, G. (2008). Integráció az óvodákban az interjúk alapján. In M. Kőpatakiné Mészáros (Ed.), A küszöbön. Sajátos nevelési igényű gyerekek az óvodákban (pp. 57-106). Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány.

Burján, B., Barthel, B. (2021). Értelmileg akadályozott gyermekeket nevelő-oktató gyógypedagógusok tapasztalatai a szülőkkel való kapcsolattartásról. Gyógypedagógiai Szemle, 49(2-3), 156-178. https://doi.org/10.52092/gyosze.2021.2-3.5

Currie, J. (2001). Early childhood education programs. Journal of Economic Perspectives, 15(2), 213-238.

Czibere, Cs. (Ed.) (2006). Ajánlások sajátos nevelési igényű gyermekek kompetencia alapú fejlesztéséhez. Bevezetés az óvodai nevelés kompetenciaterület ajánlásaihoz. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.

Csányi, Y. (2000). A speciális nevelési szükségletű gyermekek és fiatalok integrált nevelése-oktatása. In S. Illyés (Ed.), Gyógypedagógiai alapismeretek (pp. 377-408). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.

Csányi, Y. (2001). Különtámogatás: szegregáltan vagy integráltan. Educatio, 10(2), 232-243.

Dan, A. (2019). The inclusion of children with special needs in early childhood: challenges and dilemmas of kindergarten teachers. Creative Education, 10(5), 986-1001. https://doi.org/10.4236/ce.2019.105075

Danis, I., Farkas, M., & Oates, J. (2011). Fejlődés a koragyermekkorban: Hogyan is gondolkod(j)unk róla?. In I. Danis, M. Farkas, M. Herczog, L. Szilvássy, I. Balázs (Eds.), A koragyermekkori fejlődés természete – fejlődési lépések és kihívások (pp. 24-66). Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet.

Domiterné Weidl, A. (2015). Inklúzió az óvodában. In T. Kovácsné Tóth (Ed.), Sajátos nevelési igények - méltányos pedagógia (pp. 47-77). Savaria University Press.

Egyed, K. (2011). Az evolúció ajándéka: az agyi plaszticitás és a rugalmas fejlődés. In I. Danis, M. Farkas, M. Herczog, L. Szilvási & I. Balázs (Eds.): A génektől a társadalomig: a koragyermekkori fejlődés színterei (pp. 166-204). Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet.

Eldar, R., Marincek, C., & Kullmann, L. (2008). Need for rehabilitation teamwork training in Europe. Croatian Medical Journal, 49(3), 352-357. https://doi.org/10.3325%2Fcmj.2008.3.352

Heckman, J. J. (2000). Policies to foster human capital. Research in Economics, 54(1), 3-56. https://doi.org/10.1006/reec.1999.0225

Hegedűs, R. (2019). Hátrányos helyzetű gyermekek óvodai nevelése és gyógypedagógiai ellátása. In A. Varga, H. Andl & Zs. Molnár-Kovács (Eds.), Új kutatások a neveléstudományokban 2019. Neveléstudomány: Horizontok és dialógusok. (pp. 221-332). MTA Pedagógiai Bizottság, PTK BTK Neveléstudományi Intézet.

Hegedűs, R. (2023). Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók számának területi és statisztikai elemzése. Educatio, 32(2), 228-246. https://doi.org/10.1556/2063.32.2023.2.4

Herczog, M. (2008). A kora gyermekkori fejlődés elősegítése. In K. Fazekas, J. Köllő & J. Varga (Eds.), Zöld könyv a magyar közoktatás megújításáért (pp. 33-52). ECOSTAT.

King, H. B., Battles, J., Baker, D. P., Alonso, A., Salas, E., Webster, J., Toomey, L., & Salisbury, M. (2008). TeamSTEPPS™: Team strategies and tools to enhance performance and patient safety. In: K. Henriksen, J. B. Battles, M. A. Keyes & M. L. Grady (Eds.), Advances in patient safety: New directions and alternative approaches. Volume 3: Performance and tools. Agency for Healthcare Research and Quality. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK43686/

Kókayné Lányi, M. (2007). Könyv az integrációról. Sajátos nevelési igényű gyerekek együttnevelése a Gyermekek Házában. suliNova Közoktatás-fejlesztési és Pedagógus-továbbképzési Kht.

Kullmann, L. (2015). A teammunkára felkészítés lehetőségei a gyógypedagógus képzésben. Gyógypedagógiai Szemle, 43(3), 178-192.

Mesterházi, Zs. (2000): A gyógypedagógia mint tudomány. In S. Illyés (Ed.), Gyógypedagógiai alapismeretek (pp. 39-79). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.

Mező, K., Mező, F., Kelemen, L., & Szilágyi, B. (2015). Az együttnevelés elmélete és gyakorlata. In B. Szilágyi, F. Mező & K. Mező (Eds.), Az együttnevelés útjai (pp. 7-22). Debreceni Egyetemi Kiadó.

Milanovic, S., & Milanovic. Z. (2014). Work with kids with special needs. Activities, Physical Education and Sport, 4(1), 80-83.

Molnár, Gy. (2014). Az óvoda és iskola feladatai az értelmi képességek fejlesztése terén. In M. Kónyáné Tóth & Cs. Molnár (Eds.), Tartalmi és szerkeszti változások a köznevelésben. XVI. Országos Közoktatási Szakértői Konferencia: Előadások, korreferátumok, fotók (pp. 179-190). Suliszerviz Oktatási és Szakértői Iroda, Suliszerviz Pedagógiai Intézet.

Nolan, K. E., & Doyle, L. E. (2006). Principles of cognitive network teamwork. https://www.wirelessinnovation.org/assets/Proceedings/2006/sdr06-3.6-1-nolan.pdf

Nolan, V. (1989). The innovator’s handbook: The skills of innovative management: Problem solving, communication and teamwork. Penguin Books.

Pankotai, F., Hegedűs, R. (2019). Óvodás korú, roma/cigány gyermekek integrációja három hátrányos helyzetű óvodában. In A. Vargáné Nagy (Ed.), Családi nevelés: Hátránykompenzációs kiadvány (pp. 54-67). Forstag Nonprofit Közhasznú Kft.

Papp, G. (2019). Az integrált nevelés és inkluzív iskola mai értelmezése. In Zs. Mesterházi & Á. Szekeres (Eds.), A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése (pp. 65-468). ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógia Kar.

Shonkoff, J. P., & Phillips, D. A. (Eds.) (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. National Academy Press.

Stummer, M., Esztári, E., & Márkus, E. (2009). A kommunikáció és az együttműködés jelentősége a súlyosan-halmozottan sérült emberekkel foglalkozó segítők között. In Gy. Könczei (Ed.), A súlyos és halmozott fogyatékossággal élő emberek helyzete Magyarországon (pp. 67-75). ELTE Báczi Gusztáv Gyógypedagógia Kar.

Tamás, K. (2018). Inkluzív nevelés az óvodában?. Könyvműhely.

Tegzes Andrea (2018): A gyermeki agy fejlődése legújabb ismereteink tükrében, avagy hogyan lesz okos az óvodás?. Képzés és Gyakorlat. Training and Practice, 16(3), 59-66. https://doi.org/10.17165/TP.2018.3.7

Thompson, R. A., & Nelson, C. A. (2001): Developmental science and the media: Early brain development. American Psychologist, 56(1), 5-15. https://doi.org/10.1037/0003-066x.56.1.5

Tóth, L. (2015): Sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztése. Segédanyag a pedagógus szakvizsgára készülők számára. Debreceni Egyetem Kiadó.

UNESCO (1994): Salamancai nyilatkozat és cselekvési tervezet. A sajátos nevelési igényű tanulók számára. Világkonferencia a sajátos nevelési igényű tanulók neveléséről: Elérhetőség és minőség. Spanyolország, Salamanca, 1994. június 7-10. https://www.rampa.eu/dokumentumok/nemzetkozi/salamancamagyar.pdf