Iskoláskorúak problémás mértékű internethasználatának következményei és megelőzési lehetőségei
Main Article Content
Absztrakt
Napjainkra az internetezés szerves részévé vált az emberekéletének, hiszenavezeték nél-küli hálózat, a mobilnet, majdaz okostelefonmegjelenésének köszönhetően szinte bárhol, bármikor elérhetővé váltak az online tartalmak.Az internetezéssel kapcsolatoskutatások fókuszában a mai tizenévesek állnak, akik már egy olyan világban nőnek fel, ahol szá-mukra az internet megléte teljesen természetes és meghatározó jelenség–egy „digitális nemzedék” tagjainak nevezik őket (Prensky,2001).Az ebbe a korcsoportba tartozók töltik a legtöbb időt az internet előtt, illetve különféle online játékok használatával (Holtz&Appel,2011).Ma már a család szűkös anyagi helyzete sem jelent hátrányt, egy amerikai felmérés szerint az iskolákat és a háztartásokat érőkülönféle projekteknek, illetve az ál-lami támogatásoknak köszönhetőenaz alacsonyabb jövedelmű családból származó gyer-mekek ugyanolyan mértékben jutnak számítógéphez, férnek hozzá online tartalmakhoz, mint a magasabb szocio-ökonómiai státuszú családok gyermekei (Swindle,Ward,Whiteside-Mansell,Bokony,&Pettit,2014).Éppen ezért nagyon fontos a gyermekeket minél fiatalabb korban megtanítani a megfelelő internethasználatra, illetvemegismertetni velük az online világ veszélyeit is. Tanulmányom célja a különböző kutatások eredmé-nyein keresztül bemutatni az internet pozitív és negatív oldalait –külön hangsúlyt fektetve a problémás mértékű használat és az internetes zaklatás következményeire, valamint a prevenciós lehetőségekre, amiben mind a pedagógusoknak, mind a szülőknek nagy szere-pük van.