A szociálisprobléma-megoldás, a megküzdési stratégiák és az asszertív kommunikáció jellemzői 5. és 7. osztályosok körében
Main Article Content
Absztrakt
A vizsgálat célja a szociálisprobléma-megoldás, a megküzdési stratégiák és az asszertív kommunikáció jellemzőinek feltárása volt 5. osztályos és 7. osztályos tanulók körében (N = 378). A kommunikációt az Assertiveness Questionnaire (AQ, Gaumer Erickson et al., 2016), a szociálisprobléma-megoldást a Social Problem-Solving Inventory-Revised (SPSI-R, D'Zurilla et al., 2002), a megküzdési stratégiákat pedig a Ways of Coping Questionnaire (WCQ, Folkmann & Lazarus, 1988) segítségével vizsgáltuk. Az eredmények alapján a három szociális területen többnyire szignifikáns különbségek vannak az 5. és a 7. évfolyamosok között. A negatív problémaorientáció gyakoribb az idősebb tanulók körében, és az életkori különbségen túlmenően számos olyan terület van, ahol a fiúk és a lányok értékei még a fiatalabb tanulók körében is különböznek (pl. a lányok körében gyakoribb a konfrontáció, a fiúk körében az elkerülés). Az eredmények a korábbinál árnyaltabb képet adnak a fiúk problémamegoldásáról, kommunikációjáról és ezek kapcsolatáról.