Artikulációs tempó és szünettartás spanyol nyelvkönyvek hanganyagában
Main Article Content
Absztrakt
Ebben a tanulmányban az artikulációs tempót, valamint a szünetek és hezitálások arányát a vizsgálom spanyol tankönyvek, az Aula Internacional Plus 1, a Colores 1 és a Nuevo Español en Marcha 1 hangmintáiban. Mint lehetséges változó, a fent említett prozódiai jelenségeket a tankönyvek első, középső és utolsó leckéiből származó felvételein hasonlítom össze. Emellett a kapott adatokat a korábbi tanulmányok során a spanyol anyanyelvűek mindennapi beszédére vonatkozóan mért értékekkel is összevetem. A kapott eredmények szerint csak a Colores 1 mutat eltérő – méghozzá magasabb – átlagos artikulációs tempót, és csak az Aula Internacional Plus 1 rendelkezik eltérő – alacsonyabb – átlagos szünetaránnyal a mindennapi beszélők beszédprodukciójához képest. A tankönyvi hangfájlok szintjét (vagyis az első, középső és utolsó leckét) tekintve a szünetek aránya nem mutat szignifikáns különbséget, az artikulációs tempó viszont igen – bár a Coloresben nő, míg a Nuevo Español en Marchában a leckék előre haladtával csökken.