PEDAGOGICAL EXPECTATIONS OF COACHES - FOCUS ON WOMEN'S FOOTBALL ACADEMIES
Main Article Content
Abstract
Ismert, hogy az edzőkkel szemben támasztott követelmények között a pedagógiai felkészültség is egyre hangsúlyosabb szerepet kap. Számos kutatás vizsgálja ezt a kérdéskört (Volkamer, 1993; Révész és mtsai, 2007; Déri, 2015; Balogh & Trzaskoma-Bicsérdy, 2020), azonban a női labdarúgás vonatkozásában a mai napig ritkaságnak számít az edzők pedagógiai tevékenységének elemzése. Jelen tanulmány erre a területre fókuszál, az elsőként államilag elismert, valamennyi női labdarúgó akadémián (n=6) folytatott kutatás bemutatásával. A szerzők kérdőíves vizsgálatot (n=517) végeztek, illetve célzott interjúk (n=5) felvételére került sor. A vizsgált csoportok (sportszakember, játékos, szülő) véleménye alapján beazonosításra kerülnek a leginkább elvárt edzői szerepek, feladatok és tulajdonságok. A kutatás alátámasztja, hogy a sikeres edzői tevékenységhez elengedhetetlen az alapos pedagógiai tudás. Az edző oktató-nevelő munkája jelentős hatást gyakorol a játékos személyiségére, pályafutására, amely sikerét a pedagógiai eszköztár használatával és bővítésével alapozhatja meg. Az eredmények alapján indokolt tovább fókuszálni az edzők pedagógiai kompetenciáira, hozzájárulva a női labdarúgó képzés fejlesztéséhez.