Hátrányos és nem hátrányos helyzetű diákok szociálisprobléma-megoldó gondolkodása
Main Article Content
Absztrakt
A hátrányos és a nem hátrányos helyzetű (12, 14 és 16 éves) diákok szociálisprobléma-megoldó gondolkodása közötti különbségek feltárására 2011 ősze és 2013 tavasza között végeztünk vizsgálatokat. A diákok önjellemzése mellett a pedagógusok is értékelték ta-nulóik gondolkodását. A szociálisprobléma-megoldó gondolkodás modelljeit, általános jellemzőit, vizsgálatának elméleti hátterét, valamint a mérésére leggyakrabban használt eszközöket korábbi tanulmányokban (Kasik, 2010, 2012) részletesen bemutattuk. E ta-nulmányban röviden összefoglaljuk a hátrányos helyzet fogalmát, a családi háttér és a problémamegoldás közötti kapcsolatok néhány sajátosságait, majd ismertetjük az össze-hasonlító vizsgálat céljait, hipotéziseit, a minta jellemzőit, az alkalmazott kérdőívet és az elemzés eredményeit.