Enyhén értelmi fogyatékos gyermekek zenei képességének fejlettsége
Main Article Content
Absztrakt
Az elmúlt években több hazai vizsgálat is foglalkozott a tanulásban akadályozott –ezen belül is elsősorban az enyhén értelmi fogyatékos –és a tipikusan fejlődő gyermekek ké-pességeinek, motívumainak összehasonító elemzésével. Az első vizsgálatok a DIFER által mért készségekhez kapcsolódtak (Józsa &Fazekasné Fenyvesi, 2006a, 2006b), majd a matematikai képességek (Józsa, 2009), a beszédhanghallás (Fazekasné Fenyvesi &Józsa, 2009, 2012), a rendszerezési képesség (Zentai, Fazekasné Fenyvesi, &Józsa, 2013), il-letve a szóolvasási készség és a szövegértés (Józsa, Fazekasné Fenyvesi, Szenczi,&Szabó,2014) vizsgálatára került sor. A tanulási motivációhoz, illetve az olvasási motivá-cióhoz két vizsgálat kapcsolódik (Józsa &Fazekasné Fenyvesi, 2007; Józsa, Fazekasné Fenyvesi, Szenczi,&Szabó,2014), továbbá ismertek a szociális képességek fejlődésére irányuló kutatások is (Kasik, Lesznyák, Máténé Homoki, &Tóthné Aszalai, 2011). Ugyanakkor nincsenek empirikus adatok zenei képességeik fejlettségéről. Kutatásunk célja az enyhén értelmi fogyatékos és a tipikusan fejlődő gyermekek zenei képességének összehasonító elemzésevolt. Mintánkat e két populációba tartozó harmadik évfolyamos gyermekek alkották. Az adatfelvételben 59 enyhén értelmi fogyatékos és 309 tipikusanfejlődő harmadikos gyermek vett részt.